tirsdag den 10. marts 2009

God Dag

I dag er en god dag!

Solen skinner (det meste af tiden). Udover at være en herlig ting i sig selv, er det måske også én af grundene til, at det er en god dag. Jeg tror folk kan begynde at mærke foråret. På min tur ud i den virkelige verden oplevede jeg et markant stemningsskift. Folk var lidt venligere. Lidt mere smilende. I bussen rejste folk sig rent faktisk og overgav deres siddeplads til de ældre og gangbesværede. Kun én gang var jeg ved at blive kørt ned i en fodgængerovergang, hvilket er langt under det sædvanlige. Og sidst, men på ingen måde mindst, oplevede jeg det usædvanlige, at bilisterne på Østerbrogade helt naturligt og uden problemer holdt ind til siden og gav plads til en ambulance med udrykning.

I dag er for mig et meget tydeligt bevis på to væsentlige påstande: Et smil smitter, og vejret påvirker vores humør. Jeg ved, at jeg for få uger siden klagede over, at vinteren var forbi, men det var mest sneen, jeg ikke ville af med. Skal det være vinter, skal den være hvid. Hvem gider de dér lange, mørke og våde vinterdage? Så hellere en dag som i dag med sol nok til at give røde kinder, spæde knopper på træer og buske, vintergækker og erantis i fuldt flor og smil på danskernes læber. Og ikke mindst en snert af generel venlighed.

En dag som i dag fylder mig med håb. Håb om lysere tider. Ikke blot i form af flere solskinstimer, men også lysere tider i vores sind. Håb om, at vi om få uger alle har genfundet livsglæden og smiler til dem, vi møder på vores vej, som så smiler til dem de møder, o.s.v., o.s.v.

I dag er en god dag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar